Tule pitämään ohjelmaa Shumiconiin!
Shumicon 2025 ohjelmahaku on avoinna 1.12.2024-2.2.2025
Linkin hakulomakkeeseen ja hakuohjeet löydät alempaa tältä sivulta
Shumicon 2025 etsii innokkaita ja inspiroituneita ohjelmapitäjiä tapahtumaan!
Tapahtuman aiheena ovat ensisijaisesti cosplay, anime, manga sekä videopelit. Toivotamme myös tervetulleeksi muut ohjelmat ja teemat kuten: roolipelit, korttipelit sekä muut nörttikulttuurin ja japanilaisen populaarikulttuurin aiheet. Voit rohkeasti ehdottaa ohjelmaksi mitä vain!
Voit ottaa avuksi ohjelman suunnitteluun myös tapahtuman teeman. Shumicon 2025 vuoden teema on: Romantiikka
Shumiconissa pääset kertomaan omasta harrastuksestasi ja jakamaan innostuksesi muiden harrastajien kanssa joko luentojen, paneelien tai keskustelupiirien muodossa. Etsimme myös tapahtuman aiheeseen liittyvää oheisohjelmaa kuten työpajoja, miittejä, kilpailuja, tanssia, esityksiä ja musiikkia. Vain taivas on rajana sille mitä ohjelmaa juuri sinä voit tulla pitämään Shumiconiin!
Jos sinulla on uusi idea ohjelmalle, jota emme yllä maininneet, hae rohkeasti mukaan ohjelmahaussa. Olemme aina etsimässä uutta ohjelmaa innostamaan kävijöitämme.
Shumiconissa ohjelmanpitäjät ovat oikeutettuja tiettyihin etuihin. Nämä edut sisältävät lipun tapahtumaan sekä pääsyn Green Roomiin rentoutumaan tapahtuman aikana. Ohjelmanpitäjät ovat oikeutettuja etuihin pitämällä yhden puheohjelman tai pyörittämällä vähintään 4h muuta ohjelmaa kuten työpajaa tapahtumassa.
Huomio: Miittijärjestäjälle ei tarjota samoja etuja kuin esiintyjille, ohjelmanpitäjille ja työvoimalle.
Hakuohjeet:
Shumiconin ohjelma- ja esiintyjähaku suoritetaan tänä vuonna Google Forms -lomakkeen kautta. Hakijoilta vaaditaan Google-tiliä hakemuksen täyttämiseen sekä kommunikointiin ohjelmatiimin kanssa.
Hakulomakkeessa kysymme ohjelmapitäjän yhteystiedot, sekä ohjelman nimen ja kuvauksen sisällöstä. Luethan alla olevat ohjeet puheohjelmien sekä oheisohjelmien pitämiseen huolella ennen lomakkeen täyttämistä.
Ohjeita puheohjelman pitämiseen:
- Varmistathan että ohjelmasi liittyy jollain tavoin Shumiconin aiheisiin, eli cosplayhin, animeen, mangaan, videopeleihin tai roolipeleihin.
- Pyrimme Shumiconissa tarjoamaan puheohjelmaa jota ei ole muualla ennen kuultu. Jos olet aikaisemmin pitänyt ohjelmasi toisessa tapahtumassa tai ohjelmaa samasta aiheesta suosittelemme antamaan kyseiseen ohjelmaan uuden näkökulman.
- Suosittelemme että käytät ohjelmassasi dioja. Jokaisesta luentosalista löytyy projektori jolla voit heijastaa esityksesi valkotaululle. Suosittelemme myös käyttämään dioissa enemmän kuvia kuin tekstiä, sillä yleisö haluaa kuunnella ohjelmapitäjää ja katsoa havainnollistavia kuvia, mieluummin kuin lukea ruudulta tekstiä.
- Ohjelmaan kannattaa varata ennemmin liikaa materiaalia kuin liian vähän. On harmillista yleisölle, jos ohjelma jää liian lyhyeksi.
- Suosittelemme myös tarkistamaan että ohjelmasi materiaali, kuvat, videot yms. eivät sisällä ikärajallista, loukkaavaa, laitonta tai väkivaltaista materiaalia.
- Jos epäilet puheohjelmasi vaativan ikärajan, otathan yhteyttä ohjelmavastaavaan sähköpostitse osoitteeseessa: ohjelma@shumicon.fi
Ohjelmavastaava voi tarjota sinulle neuvoja ja arvioida mahdollisen ikärajan asettamisesta ohjelmaan.
- Jos epäilet puheohjelmasi vaativan ikärajan, otathan yhteyttä ohjelmavastaavaan sähköpostitse osoitteeseessa: ohjelma@shumicon.fi
- Shumiconin ohjelmaslotit puheohjelmille ovat 45 ja 75 minuuttia.
Valitse näistä sopivin ohjelmallesi. Suosittelemme, että harjoittelet ohjelmaasi kotona useamman kerran, jotta pysyt aikarajasi sisällä Tällä tavoin pystyt kertomaan, tarvitseeko sinun ottaa materiaalia pois vai lisätä sitä täyttämään koko ohjelmaslotti.- Jokaisen ohjelman alussa on 15 minuuttia valmistautumisaikaa jolloin voit laittaa diat valmiiksi, testata ohjelmatirpan avustuksella tekniikan toimivan ja päästää yleisön sisään.
- Jos tarvitset apua tai sinulta löytyy kysyttävää otathan yhteyttä ohjelmavastaavaan: ohjelma@shumicon.fi. Ohjelmavastaava auttaa sinua mielellään ohjelmasi kanssa.
Ohjeita oheisohjelman pitämiseen:
- Työpajoille on ohjelmakartassa 45, 75, 105 ja 135 minuutin slotteja. Työpajat ovat tilaisuus jonkin taidon, esimerkiksi erilaisten käsityötaitojen, opettamiseen pajaan osallistuville. Työpajan voi pitää monenlaisista eri aiheista, kuten ompelusta, neulonnasta, tanssimisesta, peruukkien stailauksesta tai vaikka jostakin tietystä rooli-tai korttipelistä, opettaen muille pelin säännöt ja käytännöt. Ruoanlaittoon liittyviä työpajoja emme voi keittiötilojen puutteen vuoksi ottaa tapahtumaan. Shumicon ei vastaa työpajojen materiaaleista tai niiden hankinnasta. Työpajan pitäjä voi periä työpajasta maksua osallistujilta materiaalikulujen kattamiseksi.
- Miiteille on ohjelmakartassa 60 minuutin slotteja. Miitit ovat esimerkiksi eri sarjojen, harrastusten ja pelien faneille mahdollisuus kokoontua tutustumaan, viettämään aikaa ja keskustelemaan miitin aiheesta. Huomioithan, että miitin pitäminen ei oikeuta ilmaiseen sisäänpääsyyn ja joudut hankkimaan sisäänpääsyn itse. Miittijärjestäjän vastuulla on huolehtia huoneen yleisestä siisteydestä miitin päättyessä ja huolehtia että miitti alkaa ja päättyy ajallaan.
- Kilpailuille, skaboille, visoille yms. on 75, 105 ja 135 minuutin slotteja ohjelmakartassa. Toivomme ohjelmapitäjiltä tapahtuman aiheeseen liittyviä kilpailuformaatteja. Shumiconissa pidettävissä kilpailuissa ja visoissa ei saa olla rahapalkintoja tai lahjakorttipalkintoja.
- Jos tarvitset apua tai sinulta löytyy kysyttävää otathan yhteyttä ohjelmavastaavaan: ohjelma@shumicon.fi. Ohjelmavastaava auttaa sinua mielellään ohjelmasi kanssa.