Shumicon järjestetään kokonaan vapaaehtoisvoimin ja tarvitsemme apukäsiä tapahtuman järjestämiseen!
Tapahtuman vapaaehtoistyöntekijöillä – joita monesti coneissa kutsutaan vänkäreiksi – on erittäin tärkeä rooli tapahtumassa: ilman heitä tapahtumaa ei olisi! Jokainen vapaaehtoinen on meille tärkeä työtehtävästä riippumatta ja haluammekin juuri sinut mukaan rakentamaan Shumiconia!
Työvoimahaku on auki 17.7. – 20.8.2023. Haku aukeaa klo 18.00 ja sulkeutuu 20.8. klo 23.59. Haku tapahtuu Kompassin kautta.
Kysymyksiä työvoimahausta voit laittaa meille joko Instagramissa tai sähköpostilla tyovoima@shumicon.fi.
Tiesitkö että Shumiconissa voit hakea vapaaehtoiseksi työntekijäksi erilaisiin tehtäviin?
Tässä kirjoituksessa esittelemme erilaiset työtehtävät. Tutustuthan tehtäviin huolella, ennenkuin lähetät meille työvoimahakemuksen!
cosplay
green room
info
järjestyksenvalvoja
lipunmyynti ja -vaihto
narikka
ohjelma ja karaoke
siisteys ja somistus
taidekuja
valokuvaus
yleisvänkäri
Cosplayvänkäri
Cosplayvänkärit työskentelevät Shumiconin monien cosplaykilpailujen parissa kulissien takana.
Työtehtäviin kuuluu mm. cosplaykilpailijoiden avustaminen sekä ohjeistus, tuomarointien aikataulujen seuraaminen sekä backstagen yleisestä viihtyvyydestä huolehtiminen. Työvuoro sijoittuu täysin lauantaipäivälle, sillä sunnuntaina ei ole cosplaykilpailuja.
Green Room
Green Room on tapahtuman työvoiman ja ohjelmanpitäjien taukotila, missä voi huilia työvuorojen välissä. Green Room -vänkärinä pidät huolta työvoimalle tarkoitetuista tarjoiluista, täydennät niitä tarpeen mukaan ja huolehdit, ettei mitään puutu. Pidät myös huolen siitä, että taukotilassa on mahdollisimman siistiä.
Työtehtävä vaatii hygieniapassin. Hygieniapassi on todistus, jonka myöntää Ruokavirasto.
Info
Infopisteen henkilökunta vastaa kävijöiden kysymyksiin ja ratkaisee heidän ongelmiaan tapahtuman aikana. Tehtävä edellyttää asiakaspalveluasennetta, tervettä järkeä ja ongelmanratkaisukykyä. Infopisteen vänkäreiltä vaaditaan 18 vuoden ikää sekä toivotaan suomen kielen lisäksi vähintään englannin kielen taitoa. Muustakin kieliosaamisesta on valtavaa hyötyä infossa työskennellessä!
Järjestyksenvalvoja
Jotta kaikilla olisi turvallinen conikokemus, tarvitsemme järjestyksenvalvojia turvallisuusvastaavan tiimiin! Järjestyksenvalvojien tehtävänä on siis kävijöiden turvallisuuden valvominen conipaikalla. Työskentely tässä tiimissä edellyttää voimassa olevaa JV-korttia sekä asiakaspalveluasennetta.
Huomioithan, että et voi valita tätä tehtävää hakemuksessa, ellet ole täyttänyt Kompassi-profiiliisi JV-korttisi numeron.
Lipunmyynti ja -vaihto
Lipunmyynnin ja -vaihdon vänkärit ovat kävijöiden ensikosketus tapahtumaan. Lipunvaihdossa lippuvänkärit vastaanottavat kävijät ja vaihtavat näiden ostamat liput rannekkeisiin. Lippuvänkärit voidaan myös sijoittaa myymään tapahtuman oheistuotteita kun rannekkeenvaihto on ohi.
Lippuvänkärin hommissa pärjää hyvällä asiakaspalveluasenteella ja pirteällä hymyllä. Rahaa käsiteltäessä vaaditaan 18 vuoden ikää.
Narikka
Narikkavänkärit pyörittävät conin narikkaa. Narikkoja voi olla useampia, esimerkiksi takkinarikka ja isotavaranarikka erikseen. Takkinarikassa voi työskennellä käytännössä kuka vain, sillä takkinarikkaan jätettävät tavarat ovat – kuten nimestä voi päätellä – yleensä takkeja tai kevyitä laukkuja ja kasseja. Narikassa seisotaan paljon ja meno voi olla todella ripeää ruuhka-aikana, joten narikkahommissa pärjää hyvin stressinsietokyvyllä ja hyvillä kengillä.
Ohjelma ja karaoke
Coneissa on yleensä monenlaista ohjelmaa, joita ohjelmanpitäjät tulevat järjestämään ohjelmanhaun kautta. Ohjelmavänkäreiden tehtävä on avustaa ohjelmanpitäjiä käytännön asioiden kanssa conipaikalla niin ennen heidän ohjelmanumeroaan kuin joskus sen aikanakin. Tyypillisintä on auttaa ohjelmanpitäjiä salin laitteiden kanssa, esimerkiksi kun diaesitys ei näy ruudulla tai mikrofonista ei kuulu ääni.
Myös monien conien vetonaula karaoke kuuluu ohjelman alle! Karaokevänkäri huolehtii, että jonotus karaokeen sujuu mutkattomasti ja oikeudenmukaisesti, tarjoaa biisikatalogia uusille jonottajille ja varmistaa, että kaikki halukkaat pääsevät laulamaan.
Taidekuja-apulainen
Shumiconissa on tänä vuonna sekä taidekuja- että artesaanipöytiä. Molemmat alueet ovat hyvin suosittuja, ja koska niihin on vapaa pääsy, niihin voi odottaa syntyvän ajoittain ruuhkaa. Silloin taidekuja-apulaiset tulevat hätään!
Taidekujan vänkärit tekevät säännöllisesti tarkastuskäyntejä taidekujalle kävijäviihtyvyyden varmistamiseksi. Lisäksi he pitävät huolta taidekujalaisista ja tarvittaessa tauottavat näitä, sillä kaikilla kujalaisilla ei ole pöytäavustajaa omasta takaa.
Siisteys ja somistus
Siivoustiimi huolehtii tapahtuma-alueen viihtyisyydestä ja huollosta: roska-astioiden tyhjentäminen ja irtoroskien kerääminen tapahtuma-alueelta, sekä tarvittaessa vesipisteiden täyttö. Tehtäviin voi myös sisältyä mahdollisten läikkyneiden juomien tai ruokien siistiminen lattioilta sekä pintojen desinfiointi ympäri tapahtumaa. Shumiconissa osana siisteystiimin tehtäviä on myös tapahtuma-alueen somistus.
Valokuvaus
Valokuvaajat taltioivat tapahtuman ohjelmia, kävijöitä ja hetkiä tapahtumassa sekä muistoiksi paikalla olleille että markkinointimateriaaliksi tapahtumalle. Valokuvaajilla tulee olla oma kamera kuvatessa sekä valmius editoida itse kuvansa.
Muista työnkuvista poiketen valokuvaajilla ei ole määriteltyjä työvuoroja, sillä odotusarvo on, että tapahtumaa kuvataan paikalla ollessa tasaisesti, mutta kuvaajat saavat muiden vapaaehtoisten tapaan toivoa vapaita hetkiä esimerkiksi käydäkseen tietyssä ohjelmassa.
Yleisvänkäri
Yleisvänkärit ovat todellisia monitaitureita, jotka rientävät auttamaan muissa tiimeissä ruuhkahetkinä tai kun tiimissä on vajautta vaikkapa sairastapauksen takia. Yleisvänkäröinti on oiva tapa nähdä, mitä muissa tiimeissä loppujen lopuksi tehdään, sillä yleisvänkäri saattaa tapahtuman aikana käydä auttamassa jokaisessa tiimissä hetken!
I want more!
Oletko jo kokenut perusvänkärinä olemisessa ja haluaisit enemmän vastuuta? Voit hakemuksellasi ilmoittaa olevasi kiinnostunut vuorovastaavuudesta! Vuorovastaava vastaa omasta työvuorosta, tarkistaa että kaikki vuorossa olevat ihmiset ovat paikalla ja koordinoi vuoron toimintaa sen aikana. Jokainen tiimi hakee myös vuorovastaavia riveihinsä toimimaan meidän tiimikohtaisten vastaavien oikeana kätenä. Hae siis rohkeasti vastuutehtäviin, jos kokemusta löytyy jo!